fot. z archiwum przewodnika

Szlak wojenny

Albania

1430 

Wyprawa na szlak wojenny to propozycja dla doświadczonych jeźdźców o dobrej kondycji. Będziemy wytrwale tropić ślady starożytnej armii króla Skerdylaidasa. Odkryjemy porzucone w głuszy fortece. Zobaczymy także charakterystyczne dla Albanii dwudziestowieczne bunkry. Przekroczymy wysokie góry i zanurzymy się w słone fale Morza Jońskiego. Towarzyszyć będą nam wierne, dzielne konie.

  • Ilość dni
    8 dni
    Dni w siodle
    6 dni
  • Wielkość grupy
    10
    Dostępnych
  • Standard
    bałkańska gościna (pod dachem i w pościeli)
    Bagaż
    bez limitu kg
    Wyżywienie
    lokalna kuchnia, dostępna opcja wegetariańska
  • Umiejętności
    stęp, kłus, galop, konieczne doświadczenie rajdowe w górach

Nasz szlak prowadzi przez skaliste góry zamieszkałe przez pasterzy i wzdłuż pachnących solą rybackich wiosek na wybrzeżu. Będziemy tropić ciekawą, a czasem trudną historię wojen i niepokojów, jakie przetoczyły się przez Albanię na przestrzeni wieków. Prześledzimy podboje iliryjskiego króla Skerdylaidasa sprzed 2300 lat. Napotkamy starożytne ruiny, zamki, kościoły i monastyry położone tuż obok bunkrów i wojskowej infrastruktury – pozostałościach po komunistycznej przeszłości. W czasach izolacji i militaryzacji Albanii przywódcy komunistyczni wybudowali około 750 000 bunkrów – na wypadek ataku ze strony „zachodniego wroga”.

Nasi przewodnicy to przede wszystkim prawdziwi pasjonaci koni i jeździectwa. Przed laty podjęli się wyzwania, jakim jest odtworzenie wymierającej rasy konia albańskiego (mieszanka tarpanów i koni arabskich). Prowadzą program hodowlany dostosowany do wymogów użytkowych (rajdowych). W rezultacie otrzymujemy pod siodłem niewielkiego, ale energicznego, odważnego i zdyscyplinowanego konia terenowego.

Trasa rajdu wymaga bardzo dobrej kondycji fizycznej i dużego doświadczenia jeździeckiego, koniecznie rajdowego i górskiego. Ważny jest dobry dosiad oraz skuteczna komunikacja z koniem (pełne kontrolowanie trasy i tempa). Grupa galopuje w każdym umożliwiającym to miejscu, zdarzają się w galopie zakręty i drobne skoki, pojawia się dużo nagłych przejść miedzy chodami z uwagi na przeszkody terenowe. Pojawią się odcinki trasy, w których niezbędne jest prowadzenie konia, nierzadko po wąskich, stromych i górskich ścieżkach. Szlak wojenny uchodzi za jeden z trudniejszych pośród sklasyfikowanych szlaków konnych w Europie!
Rekomendujemy jazdę w kasku.

Z uwagi na dobrostan koni waga jeźdźca nie może przekraczać 90 kg.

W cenie rajdu:
  • Noclegi w hotelu w Gjirokastrze oraz w lokalnych domostwach na trasie rajdu
  • Pełne wyżywienie (od kolacji pierwszego dnia rajdu do śniadania ostatniego dnia rajdu)
  • Opieka lokalnych, anglojęzycznych przewodników
  • Koń z pełnym rzędem jeździeckim
  • Ubezpieczenie turystyczne uwzględniające sporty wysokiego ryzyka
Dodatkowe koszty:
  • Bilet lotniczy do i z Tirany / Bilet lotniczy na i z Korfu oraz koszt promu do i z Sarandy (ceny zależą od terminu, ale można znaleźć bilety już od około 800 zł w obie strony)
  • Transfer z i do Tirany (od 90 Euro w obie strony) lub Sarandy (od 50 Euro w obie strony)
  • Opcjonalnie: dopłata do pokoju jednoosobowego (25 EUR za noc, płatne na miejscu)
  • Wydatki własne (pamiątki, dodatkowe przekąski, dodatkowe bilety wstępów itp.)
  1. Dzień 1 Przybycie do Gjirokastry

    Do Albanii przybyć można lecąc albo do Tirany, albo na Korfu i następnie przeprawiając się promem do Sarandy. Z obu tych miast na życzenie organizujemy dalszy transfer do Gjirokastry, można także podróżować komunikacją publiczną. W przypadku pierwszej opcji na miejsce zbiórki w Tiranie należy dotrzeć nie później niż o 14:30. W przypadku Sarandy transfery dopasowane są do godzin promów z Korfu. Do Gjirokastry zwykle docieramy późnym popołudniem, można odpocząć po podróży w hotelu lub przespacerować się niesamowitymi uliczkami średniowiecznego starego miasta. Znajdują się tam m.in. zamek z XII wieku, kościół i meczet, dom Envera Hodży oraz dom Skenduli (modelowy przykład tradycyjnego domu muzułmańskiego). Wieczorem odbędzie się uroczysta kolacja w restauracji serwującej dania kuchni albańskiej. Nocleg w hotelu.

  2. Dzień 2 Bogowie Światła

    Po śniadaniu w hotelu ruszamy do stajni, gdzie spotykamy konie i przewodników. Pierwszy dzień jazdy zajmie nam około 6 godzin. Trasa prowadzi początkowo doliną wzdłuż rzeki Drino, gdzie będzie okazja wypróbować konie na długich odcinkach galopu. Następnie zagłębiamy się w pagórkowaty teren, pojawiają się strumienie i sosnowe lasy. Stopniowo podejścia stają się coraz bardziej strome, aż docieramy do monastyru Cepo na popas. Następnie ruszamy w kierunku rzeki Kardhiq. Wzdłuż szlaku pojawiają się liczne pomniki natury w postaci kolumn lub filarów o wysokości 3-4 m, zwane Bogami Światła. Po południu docieramy do wsi Fushbardha, gdzie nocujemy w domu lokalnej rodziny.

  3. Dzień 3 Śladami starożytnych żołnierzy

    Tego dnia spędzimy w drodze około 8-9 godzin, z czego około 1,5 godziny prowadząc konia. To najtrudniejszy dzień podczas całej wyprawy. Trasa wiedzie szlakiem armii dowodzonej przez Skerdylaidasa, który około 2300 lat temu służył królowej Teucie występującej przeciwko Rzymowi. Widoki na szlaku zapierają dech w piersiach: zielone lasy przeplatają się z kamienistymi zboczami i ruinami starożytnych cywilizacji. Mijamy Kamienie Baszy, jaskinię Despina, Skałę Kaze, Dolinę Wiśni, Krzywy Strumień, Roztokę Shameti, półwysep Trullas, Dół Derrasa i wiele innych lokalnych atrakcji. Popasamy w górskiej dolinie, w cieniu liściastego lasku. Wieczorem docieramy do domu pasterzy, u których spędzamy noc.

  4. Dzień 4 Mroczna strona historii

    Przed nami krótszy, bardzo przyjemny dzień. W siodle spędzimy około 4 godzin. Najpierw odwiedzamy kamienny zamek w Borsh z IV-III wieku p.n.e., znany także jako… Zamek Sopot (alb. Kalaja e Sopotit). Ciekawostką może być, że już cesarz bizantyjski Justynian I uwzględniał go na liście fortyfikacji z lat 527-565, a twierdza nosi ślady wpływów różnych cywilizacji, od Imperium Bizantyjskiego po Republikę Wenecką. W średniowieczu przekształcono go w obóz wojskowy, w pełni fortyfikując za czasów Alego Paszy. Po zwiedzaniu wracamy na konie i ruszamy wzdłuż wybrzeża. Rosną tu drzewka oliwne, pomarańcze, cytryny i grejpfruty. W okolicy lunchu docieramy do rodziny rybaków, gdzie czeka na nas lunch. Na stole nie zabraknie ryb i owoców morza. Po posiłku będziemy mieli trochę czasu, który można spędzić nad morzem, na plaży. Następnie ruszymy dalej, przez niewielką ”dżunglę”, łączącą drzewa, skały i krzewy, napotykając drogę, która niegdyś łączyła nadmorskie wsie z wybrzeżem. Po południu odwiedzamy starą, istniejącą od średniowiecza, wieś Shen Vasil. Podczas komunistycznej dyktatury znajdował się tu obóz pracy dla więźniów politycznych, w którym przez 4 dekady cierpiały i zginęły setki intelektualistów. Wieczorem rozgościmy się w typowym domu dla obszarów przybrzeżnych i zasiądziemy do kolacji, a wina i raki na pewno nie zabraknie.

  5. Dzień 5 Morze Jońskie

    Śniadanie zjemy na tarasie z widokiem na Morze Jońskie. Skosztujemy tradycyjnego, nadmorskiego byrku (placka serowego), podane będą też ciastka, mleko i miód. Następnie ruszamy konno do Bunec, na plażę pokrytą piaskiem i otoczakami, a towarzyszyć nam będzie morska bryza. Przemierzając szlak skierujemy się znów w stronę wsi Shen Vasil, którą odwiedziliśmy dnia poprzedniego. Po drodze możemy napotkać pasterzy ze stadami owiec i kóz. Region nadal zachował wiejski charakter, będziemy mieli okazję przyjrzeć się życiu miejscowej ludności. Późnym popołudniem dotrzemy na miejsce noclegowe – do nadmorskiego, przytulnego domu. Tam odpoczniemy po całodziennej przygodzie i zregenerujemy się przed kolejnym dniem. Wieczorem, jak zwykle, zasiądziemy do kolacji i wesołej imprezy.

  6. Dzień 6 Pole bitwy

    Po śniadaniu ruszamy do doliny rzeki Kalasa. Powracamy na wojenną drogę króla Skerdylaidasa, zjeżdżamy w pobliże Wzgórza Foinike, gdzie królewska armia zmierzyła się w 229 r. p.n.e. z wojskami Epiru. Pojawi się okazja do długiego galopu. Zmierzając do wsi Varfaj wjedziemy na łagodnie wznoszące się zbocze Góry Sopoti skąd rozpościera się śliczny widok na okolicę. Tam staniemy na popas. Posileni ruszymy w dół, do doliny rzeki Drino. Po drodze mogą trafić się miejsca, w których zejdziemy z koni i poprowadzimy je kawałek w dół. Późnym popołudniem dotrzemy do wsi Lazarat. Okolica znana jest z burzliwej przeszłości, dynamicznych przemian czasów teraźniejszych oraz bogatego dziedzictwa kulturowego. Niegdyś (nie)sławna z uprawy marihuany, Lazarat dumnie prezentuje swoje ponadczasowe dziedzictwo kulturowe. Po dotarciu na miejsce noclegowe w lokalnym domu gościnnym udamy się na… lekcję gotowania, prowadzoną przez naszych gospodarzy. Kolację zjemy pośród drzewek oliwnych, w niezwykłej atmosferze.

  7. Dzień 7 Ostatnie galopy

    Po śniadaniu wyruszamy w drogę powrotną do Gjirokastry. Przed nami ostatni, krótszy dzień jazdy. Zaczniemy od przecięcia wsi Lazarat i zjedziemy w kierunku doliny rzeki Drino. Podążymy szlakiem do miejsca, w którym możemy przekroczyć rzekę, a po drodze nie zabraknie nam miejsc do szybkich, radosnych galopów. W miarę zbliżania się do południowych obrzeży wsi Asim Zeneli teren zacznie się wznosić. Podążymy ścieżką wspinającą się na wzgórza by niedługo potem dotrzeć do stajni. Tam rozsiodłamy nasze dzielne konie, pożegnamy je i wypuścimy na pastwisko. Wczesne popołudnie spędzimy na pikniku przy kafejce we wsi. Wieczorem odbędzie się pożegnalna kolacja i impreza, a noc spędzimy w hotelu.

  8. Dzień 8 Pożegnanie z Albanią

    Opuszczamy Albanię. Po śniadaniu ruszamy do Tirany lub Sarandy. Lot powrotny powinien być zaplanowany nie wcześniej niż w południe.

Przewodnik może zmodyfikować trasę w zależności od warunków pogodowych oraz umiejętności jeździeckich grupy.
fot. z archiwum przewodnika
fot. z archiwum przewodnika
fot. z archiwum przewodnika

Pierwszą i ostatnią noc spędzamy w hotelu w Gjirokastrze. Na trasie właściwego rajdu nocujemy zawsze w budynkach, głównie w domach lokalnych rodzin (standard dość zróżnicowany, ale pod dachem i w pościeli). Pokoje są kilkuosobowe, podczas pierwszej i ostatniej nocy jest możliwość dopłaty do pokoju jednoosobowego po wcześniejszym uzgodnieniu (25 EUR za noc, płatne na miejscu). Kosztujemy tradycyjnej kuchni, mamy także okazję towarzyszyć Albańczykom w ich codziennych zajęciach.

Tradycyjna kuchnia albańska opiera się na różnego rodzaju mięsiwach oraz pysznych, lokalnych serach. W nadmorskich wioskach będzie okazja, by spróbować ryb i owoców morza. Poza tym pojawią się na stole ekologiczne warzywa i owoce, miody, dżemy i jaja, a także domowe desery i słodkie przekąski. Pijemy źródlaną wodę, napary z górskich ziół, a także napoje wyskokowe: wino i raki.

 

Sprzęt jeździecki

Używamy dobrej jakości siodeł angielskich. Ogłowie jest skonstruowane tradycyjnie, używamy wędzidła. Sprzęt właściwie nie różni się od spotykanego w Polsce.

Dodatkowo każdy koń wyposażony jest w małe sakwy na wodę i ewentualnie lunch (zależy od dnia, czasem jemy lunch „w gościnie”). Warto zabrać troki, aby z tyłu siodła umocować płaszcz przeciwdeszczowy.

Uwaga! Podczas rajdu w Albanii zalecamy używanie kasku jeździeckiego!

Co należy zabrać

Organizacja naszych rajdów w Albanii jest komfortowa. Dysponujemy taborem w postaci dużego samochodu. Nocujemy pod dachem, zatem nie trzeba zabierać śpiworów ani karimat. W ciągu dnia wystarczy nerka/saszetka z najpotrzebniejszymi przedmiotami (dokumenty, telefon itp.).

  • paszport / dowód osobisty
  • gotówka, najlepiej EUR
  • sprzęt elektroniczny, np. aparat fotograficzny
  • latarka, najlepiej czołówka
  • manierka lub inny pojemnik na wodę (może być plastikowa butelka po wodzie)
  • krem przeciwsłoneczny
  • okulary przeciwsłoneczne
  • strój kąpielowy, ręcznik plażowy
  • nakrycie głowy chroniące od słońca
  • sprzęt jeździecki (bryczesy, rękawiczki, kask itp.)
  • buty trekkingowe (nie sztyblety!)
  • lekki płaszcz przeciwdeszczowy
  • klapki do kąpieli pod prysznicem
Termin Status rajdu Cena Miejsca  
3 maja 2025 - 10 maja 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
2
10 maja 2025 - 17 maja 2025
Pełna grupa, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
0
31 maja 2025 - 7 czerwca 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
2
14 czerwca 2025 - 21 czerwca 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
10
28 czerwca 2025 - 5 lipca 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
12
12 lipca 2025 - 19 lipca 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
8
26 lipca 2025 - 2 sierpnia 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
12
9 sierpnia 2025 - 16 sierpnia 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
12
23 sierpnia 2025 - 30 sierpnia 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
12
6 września 2025 - 13 września 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
11
20 września 2025 - 27 września 2025
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik
1430 
8