Ojczyzna Siwych Koni
Koń lipicański to jedna z najbardziej prestiżowych ras koni na świecie. Spełniamy najbardziej ukryte marzenia zabierając Was w odwiedziny do stadniny, w którym miała ona swój początek. Zauroczymy Was pięknem półwyspu Istrii wizytując najbardziej fotogeniczne z portowych miasteczek wybrzeża Adriatyku. Zasiejemy też odrobinę niedosytu, bo choć zwiedzimy jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych na świecie… to tylko miniemy największy na świecie jaskiniowy zamek. Udowodnimy, że słoweńska gościnność wyróżnia się na tle regionu, a tamtejsze krajobrazy, szczególnie podziwiane z perspektywy końskiego grzbietu, skłonią Was do myśli o powrocie do Słowenii, jeszcze zanim wyruszycie w drogę do domu.
-
Ilość dni8 dniDni w siodle5 dni
-
Wielkość grupy7Dostępnych
-
StandardSłoweńska gościnność (wygodnie i pysznie)Bagażbez limitu kgWyżywienielokalna kuchnia, dostępna opcja wegetariańska
-
Umiejętnościstęp, kłus, swobodny galop
W tej odsłonie rajdu na pograniczu Słowenii i Włoch poznacie od podszewki ojczyznę majestatycznych koni cesarzy, monarchów oraz najznamienitszych europejskich rodów, które obecnie kojarzymy głównie z popisowych występów w Hiszpańskiej Szkole Jazdy w Wiedniu. Rasa wzięła nazwę od stadniny, gdzie została wyhodowana – w Lipicy na Słowenii, którą odwiedzimy w trakcie rajdu. Lipicany rodzą się skarogniade lub kare, a dopiero między 6. a 10. rokiem życia ich maść zmienia się na siwą. Jedynie nieliczne z nich pozostają na zawsze kare. Na cechy rasy ogromny wpływ miały warunki przyrodnicze okolicy. Są to w większości tereny górskie o bardzo stromych wzniesieniach i spadach, porośniętych trawą o małej gęstości, lecz bardzo bogatej w sole mineralne. Dzięki takim warunkom konie przebywające na pastwiskach musiały przemierzać duże odległości w celu zaspokojenia głodu, co znalazło swoje odzwierciedlenie w cechach rasy. W 2022 roku tradycja hodowli lipicanów została wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
W trakcie trasy zajrzymy oczywiście do leśnych kryjówek niedźwiedzi, ale nie przepadniemy zupełnie w dziczy! Będziemy mieć okazję by odpocząć w jednym z najbardziej autentycznych i fotogenicznych miasteczek portowych na wybrzeżu Adriatyku. Piran swą architekturą o przypomina włoską Wenecję, do której wraz z Istrią należał w przeszłości. Znajduje się na samym końcu skalistego cyplu, a słynie z wąskich uliczek, placu Tartiniego i średniowiecznych murów obronnych.
Nie przejedziemy obojętnie obok królowej podziemnego świata i największej naturalnej atrakcji regionu, czyli blisko 20-kilometrowej Jaskini Postojna. W jej sercu spotkamy prawdziwe cuda jak pięciometrowy i śnieżnobiały stalagmit o nazwie Brylant, czy też 'małe smoki’ jak nazywane są żyjące tam od wieków bez dostępu dziennego światła, maleńkie odmieńce jaskiniowe. Zatrzymamy się, choć tylko na chwilę, obok średniowiecznej twierdzy zwanej Zamkiem Jaskiniowym. Potężna budowla zawieszona w połowie ponad 100 metrowego klifu jest największym tego typu obiektem na świcie.
Rajd jest doskonałą okazją do dogłębnego poznania całego płaskowyżu Kras – wespniemy się na bajkowe wzgórza i malownicze wzniesienia, przejedziemy dolinami rzek, aż po skraj kontynentu. Po drodze czekają na nas ukryte górskie szlaki, ruiny średniowiecznych zamków, podziemne królestwa jaskiń, głębokie błękity jezior i rzek, a także malownicze wsie i miasteczka. Zabierzecie ze sobą wspomnienia wspaniałych krajobrazów południowych zakątków Europy ale też… pewien niedosyt – by stał się motywacją do powrotu!
Podczas rajdu jeździmy na mieszankach koni rasy Quarter Horse z innymi rasami gorącokrwistymi popularnymi w regionie, jak pełna krew angielska czy czysta krew arabska. W stajni są też dwa konie islandzkie poruszające się charakterystycznym dla rasy toltem (bardzo wygodny dla jeźdźca inochód) przeznaczone dla nastolatków lub bardzo drobnej budowy jeźdźców. Wszystkie konie są doskonale ułożone i przygotowane do rajdów, chętnie i rześko galopujące, gdy tylko nadarzy się okazja.
Podróż lotniczą najlepiej zaplanować do i z Lublany, stolicy Słowenii. Istnieje też możliwość przylotu do Wenecji, a stamtąd podróży pociągiem do miasta Postojna, skąd możliwy jest transfer.
Trasy są umiarkowanie wymagające, przeznaczone dla osób swobodnie jeżdżących konno. Zarówno teren, jak i tempo jazdy zmieniają się w ciągu dnia, dzięki czemu jest to zarówno relaksująca, jak i aktywna jazda, w zależności od dnia i etapu szlaku.
Minimalny wiek uczestników wynosi 16 lat, przy czym osoby niepełnoletnie mogą wziąć udział tylko w obecności pełnoletniego rodzica/opiekuna.
Z uwagi na dobrostan koni waga jeźdźca nie może przekraczać 100 kg.
- Siedem noclegów w pensjonacie B&B w Trnje
- Posiłki od kolacji dnia pierwszego do śniadania dnia ostatniego, za wyjątkiem obiadu w mieście portowym Piran
- Degustacyjne ilości regionalnych alkoholi, napoje bezalkoholowe
- Miejscowi, anglojęzyczni przewodnicy
- Koń z pełnym rzędem jeździeckim
- Ubezpieczenie turystyczne uwzględniające sporty podwyższonego ryzyka
- Bilety lotnicze
- Transfery z/na lotnisko w Lublanie – koszt 60 euro w jedną stronę, do podziału w zależności od ilości osób
- Transfery z/do stacji kolejowej w Postojna w przypadku lotu do Wenecji i dojazdu pociągiem – bez dopłat
- Obiad w mieście portowym Piran
- Wydatki własne (pamiątki, dodatkowe przekąski i napoje, bilety wstępów do lokalnych atrakcji itp.)
- Opcjonalnie: dopłata do pokoju jednoosobowego (na życzenie, wedle dostępności w danych terminach, 150 euro za komplet noclegów)
- Dzień 1 Pierwszy zachwyt
- Dzień 2 Stadnina Lipica
- Dzień 3 Ukryte szlaki i krasowe krajobrazy
- Dzień 4 Znikające jeziora
- Dzień 5 Jaskinie, zamki i przeprawa przez rzekę
- Dzień 6 Piran - stare miasto portowe
- Dzień 7 Na terytorium niedźwiedzi
- Dzień 8 Powrót do domu
Rajd słoweński ma charakter gwiaździsty, nasz bazą na wszystkie siedem nocy jest pensjonat B&B w Trnje. Znajdują się w nim dwa pokoje dwuosobowe oraz jeden trzyosobowy, a każdy z nich posiada łazienkę. Pokoje są czyste i wygodne, a uczestnicy z pewnością docenią piękne zdjęcia koni, dzieła sztuki i pamiątki rozrzucone dookoła. Właściciele i gospodarze to prawdziwi miłośnicy koni. Z pokoi roztacza się widok na pola, pastwiska z końmi i ogród.
Pokoje jednoosobowe dostępne są po wcześniejszej rezerwacji, w zależności od dostępności i za dodatkową opłatą – 150 euro za komplet noclegów.
Zapewniamy pełne wyżywienie na trasie właściwego rajdu, z wyjątkiem obiadu w mieście portowym Piran. Śniadania serwowane są w pensjonacie B&B w formie bufetu, z wyborem pieczywa, domowych dżemów, mięs, serów, miodu, jogurtów, płatków śniadaniowych oraz kawą i herbatą.
Obiady i kolacje serwowane są w różnych miejscach, zazwyczaj w pubach i knajpeczkach oferujących pyszne domowe jedzenie. Większość posiłków zawiera mięso, ale po wcześniejszym uzgodnieniu możliwe jest zamówienie posiłków wegetariańskich. Kolacje serwowane są z degustacyjnymi ilościami unikalnych miejscowych win. Nie zabraknie też okazji by spróbować mocniejszych lokalnych trunków.


Sprzęt jeździecki
Podczas tego rajdu na większości koni jeździmy głównie w siodłach westernowych. Używamy wędzideł, a ogłowia są zakończone typowymi dla stylu western długimi wodzami. Dostępne są również siodła klasyczne/angielskie, wyłącznie dla koni islandzkich.
Każdy koń wyposażony jest w małe sakwy (np. na wodę) oraz troki (np. na kurtkę czy płaszcz przeciwdeszczowy). Jeździmy „na lekko”, zabierając ze sobą tylko to, co potrzebne nam będzie danego dnia.
Jak zawsze, zalecamy jazdę w kaskach. W razie potrzeby na miejscu można wypożyczyć „awaryjny” kask, jednak zdecydowanie zalecamy używanie własnego, dopasowanego sprzętu.
Co należy zabrać?
Rajd w Słowenii należy do tych dość wygodnych. Wszystkie noce spędzamy pod dachem w tym samym pensjonacie. Na codzienne etapy konne potrzebna jest jedynie niewielka nerka lub podobne rozwiązanie – na telefon i osobiste drobiazgi.
Rozszerzoną, szczegółową listę rzeczy do spakowania, wraz z naszym komentarzem i rekomendacjami, roześlemy w mailu organizacyjnym miesiąc przed rajdem.
- paszport lub dowód osobisty
- gotówka – euro
- sprzęt elektroniczny, np. aparat, kamera, powerbank
- nerka lub niewielki plecak (na dokumenty, telefon)
- manierka lub inny pojemnik na wodę (może być plastikowa butelka po wodzie)
- krem przeciwsłoneczny z wysokim filtrem
- środek na owady
- nakrycie głowy chroniące od słońca
- osobisty sprzęt jeździecki: kask, bryczesy, czapsy, rękawiczki, itd.
- buty trekkingowe – w tych warunkach są znacznie lepsze od typowych sztybletów
- płaszcz lub kurtka przeciwdeszczowa
- klapki do kąpieli
Zdjęcia
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. Karolina Goździkowska / Lisowczycy
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. Karolina Goździkowska / Lisowczycy
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. z archiwum przewodnika
-
fot. Karolina Goździkowska / Lisowczycy
| Termin | Status rajdu | Cena | Miejsca | |
|---|---|---|---|---|
14 marca 2026 - 21 marca 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |
|
4 kwietnia 2026 - 11 kwietnia 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |
|
2 maja 2026 - 9 maja 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |
|
13 czerwca 2026 - 20 czerwca 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |
|
11 lipca 2026 - 18 lipca 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |
|
1 sierpnia 2026 - 8 sierpnia 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |
|
5 września 2026 - 12 września 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |
|
10 października 2026 - 17 października 2026
|
Zaciąg, grupa międzynarodowa, anglojęzyczny pilot/przewodnik |
1580 € |
7 |