fot. Karen Anna Kiær

Kraina lodu

Norwegia

3600

NORWEGIĘ NAJECHALIŚMY W 2019 ROKU.

Wyruszamy w tajemniczą, słabo zaludnioną historyczną krainę Østerdalen we wschodniej Norwegii. Przed nami góry pokryte śniegiem i smagane wiatrem, a w ich sercu niezwykłe rancho. Wcielimy się tutaj w rolę skandynawskich kowbojów. Nauczymy się, jak pracować z siodła z bydłem. Wyjedziemy w dziki teren, by odnaleźć ślady dawnych mieszkańców tych okolic oraz tropić łosie. Przede wszystkim jednak zmierzymy się z żywiołem skandynawskiej zimy!

• Ilość dni
    5 dni
    Dni w siodle
  • Wielkość grupy
    Dostępnych
  • Standard
    północna gościna (pod dachem i w pościeli)
    Bagaż
    bez limitu kg
    Wyżywienie
    lokalna kuchnia
  • Umiejętności
    stęp, kłus, galop

Zapraszamy Was na niezwykłą wyprawę zimową do Skandynawii! W tym czasie norweskie góry zamieniają się w prawdziwą krainę lodu, którą najlepiej jest przemierzać na silnym, wytrwałym koniu. Masy śniegu i niskie temperatury przypomną nam, jak mały jest człowiek w porównaniu do sił natury.

Naszą bazą w górach będzie zaprzyjaźnione rancho. Mieszka tutaj obecnie 15 koni, w tym zarówno zwierzęta młode, jak i zasłużeni emeryci. Do naszej dyspozycji podczas wyprawy będą między innymi: koń północnoszwedzki, fiord czy koń islandzki. Wszystkie te konie na co dzień pracują na ranchu z bydłem i owcami. Są dobrze zajeżdżone, bardzo posłuszne.

Olbrzymią uwagę na ranchu przykłada się do zapewnienia wszystkim koniom szczęśliwego życia, możliwie jak najbardziej zbliżonego do warunków naturalnych. Stado żyje na wielkopowierzchniowym pastwisku obejmującym wzgórza i drzewa, ma stały i swobodny dostęp do siana między porami karmienia. Zimą konie dysponują dostępem do stajni i podgrzewanej wody. Dodatkowo stadem opiekują się weterynarz, kręgarz i dentysta.

Podczas wyprawy jeździmy stylem westernowym, ale nie trzeba mieć wcześniejszego przygotowania (jeźdźcy ze szkoły angielskiej poradzą sobie bez problemu). Oprócz jazdy terenowej zaplanowany jest krótki trening z zakresu pracy z bydłem (zaganianie do zagród itp.), który z jednej strony posłuży nam jako zabawa integracyjna w siodle, z drugiej zaś jako ćwiczenie dobrej i skutecznej komunikacji z koniem.

Trasa rajdu wiedzie przez dzikie ostępy i siedliska zwierząt (w tym łosi). Wkroczymy także na pradawne ścieżki, które przez długie wieki przemierzali przodkowie współczesnych Norwegów, przede wszystkim zaś dzielni drwale i ich wierne pociągowe konie. W siodle będziemy spędzać dziennie do 4-5 godzin, w zależności od warunków pogodowych. Aktywności przewidziane w programie mogą być realizowane w temperaturach do -20 stopni Celsjusza. Gdyby zdarzyło się, że temperatura spadnie poniżej tego progu wówczas – z uwagi na dobrostan koni i jeźdźców – będziemy modyfikować dzienny plan (np. podzielimy marszrutę danego dnia na dwie krótsze jazdy).

W cenie rajdu:
  • Noclegi na ranchu w Norwegii
  • Pełne wyżywienie na trasie rajdu konnego (od kolacji pierwszego dnia do śniadania ostatniego dnia)
  • Opieka anglojęzycznego przewodnika
  • Nauka pracy z bydłem z siodła
  • Koń z pełnym rzędem jeździeckim
  • Ubezpieczenie turystyczne uwzględniające sporty wysokiego ryzyka
Dodatkowe koszty:
  • Bilet lotniczy do i z Oslo (około 50-300 zł)
  • Bilet kolejowy z Oslo do Everstad i z powrotem (około 250 zł)
  • Opcjonalnie, dla osób lądujących na lotnisku Oslo Torp: transfer z i na lotnisko (około 150 zł)
  • Wydatki własne (alkohol, pamiątki, dodatkowe posiłki w Oslo itp.)
  1. Dzień 1 Przybycie chorągwi

Tego dnia chorągiew dociera na rancho. Towarzysze przylatują rano na lotnisko Oslo Torp lub Oslo Gardermoen, a następnie wyruszają pociągiem na północ, w kierunku Koppang. Podróż zajmie niecałe 3 h. Z lokalnej stacji kolejowej Everstad chorągiew zostanie odebrana i przetransferowana samochodami do stajni. Wieczorem zaplanowana jest powitalna kolacja.

2. Dzień 2 Kowboje w śniegu

Po śniadaniu chorągiew zapozna się z funkcjonowaniem rancha, a także z końmi i westernowym stylem jazdy. Nauka pracy z bydłem podzielona zostanie na dwie części: sesję teoretyczną w ciepłym wnętrzu oraz ćwiczenia praktyczne na pastwiskach. Naszym zadaniem będzie przepędzić stado pomiędzy wyznaczonymi zagrodami, a także oddzielić ze stada wskazane sztuki (tzw. ranch sorting). Przedsięwzięcie ma charakter zabawy, nie trzeba mieć wcześniejszego doświadczenia w pracy z bydłem. Jednocześnie jest to typowy trening posłuszeństwa konia oraz ćwiczenie dobrej i skutecznej komunikacji jeźdźca i konia. Następnie, jeśli grupa nie ulegnie mrozowi i będzie chętna do dalszej jazdy, zaplanowany jest wypad konny w pobliskie lasy. Wieczorem nocleg na ranchu.

3. Dzień 3 Tropienie łosia

Tego dnia chorągiew spędzi 3-4 godziny w niedostępnych górach. Będziemy tropić łosie w ich naturalnym środowisku, w pobliżu żerowisk i schronień. Nasz szlak może okazać się wąski i stromy w wielu miejscach, ale norweskie konie poruszają się po nim z łatwością. Zobaczymy także pozostałości ścieżek powstałych wiele wieków temu i regularnie użytkowanych do połowy XX wieku przy zrywce drzew. Dopiero kiedy drwale zrezygnowali z pomocy koni pociągowych, stare dróżki zostały zapomniane. Po południu chorągiew powraca na rancho.

4. Dzień 4 Zimowy las

Po śniadaniu chorągiew wyrusza jednym z dawnych szlaków drwali i ich wiernych koni. Trasa wiedzie przez dzikie zakątki lasu, daleko od cywilizacji, i zajmie około 3-5 h jazdy konnej. Podczas popasu zaplanowany jest także lunch na mroźnym powietrzu (na pewno nie zapomnimy o rozgrzewających napojach!). Tempo jazdy zależy od warunków pogodowych – jeśli będą sprzyjające to zaplanowane są kłus i galop. Wieczorem przewidziana jest pożegnalna kolacja.

5. Dzień 5 Pożegnanie z Norwegią

Po wczesnym śniadaniu towarzysze wyruszają pociągiem w drogę powrotną do Oslo i dalej – samolotem – do Polski. Ważne! Lot powrotny powinien być zaplanowany w godzinach popołudniowych.

Przewodnik może zmodyfikować trasę w zależności od warunków pogodowych oraz umiejętności jeździeckich grupy.
fot. Agnieszka Sito
fot. z archiwum przewodnika

Naszą bazą wypadową podczas rajdu jest przepiękne, norweskie rancho, gdzie przygotowane zostaną dla nas przytulne pokoje ze wspólną łazienką.

Nie jest to agroturystyka ani ośrodek nastawiony na turystykę konną, ale prawdziwa farma pozwalająca na doświadczenie autentycznej pracy kowboja w gospodarstwie i na pastwisku. Towarzysze zobaczą tutaj stada bydła, owiec i dzików. Każdego roku na ranchu rodzi się około 50 cieląt, 500 jagniąt i 25 prosiąt.

Zapewnione jest pełne wyżywienie podczas rajdu, rozpoczynając od kolacji pierwszego dnia i kończąc na śniadaniu ostatniego dnia. Posiłki przygotowane są na miejscu z ekologicznych warzyw i owoców uprawianych na farmie lub w okolicznych gospodarstwach, a także z mięsa wyprodukowanego przez rancho i z dziczyzny. Opcja wegetariańska nie jest dostępna podczas tej wyprawy.

Sprzęt jeździecki

Podczas rajdu korzystamy z siodeł westernowych, idealnych do jazdy w terenie oraz do pracy z bydłem. Nie trzeba mieć doświadczenia westernowego, pierwszego dnia jazdy konnej będzie okazja do zaznajomienia się z nowym stylem. Dodatkowo używamy tradycyjnych padów.

Stosujemy klasyczne ogłowia z wędzidłem.

Uwaga! Podczas rajdu w Norwegii obowiązkowe jest używanie kasku jeździeckiego (najlepiej założonego na ciepłą czapkę).

Co należy zabrać?

Podczas rajdu zimowego w Norwegii wszystkie noce spędzamy w bazie, zatem nie ma limitu bagażu. Podczas pakowania należy bezwzględnie uwzględnić warunki atmosferyczne, z jakimi będziemy się mierzyć. Temperatury będą wynosić prawdopodobnie około -15 stopni Celsjusza przy niskiej wilgotności powietrza (aktywności przewidziane w programie mogą być realizowane do temperatury -20 stopni Celsjusza; poniżej tego progu wprowadzane będą modyfikacje z uwagi na dobrostan jeźdźców i koni).

• paszport lub dowód osobisty
  • sprzęt elektroniczny, np. aparat fotograficzny
  • latarka, najlepiej czołówka
  • kask jeździecki
  • ciepła i nieprzemakalna odzież wierzchnia
  • ciepła bielizna, np. wełniana lub termoaktywna, narciarska
  • czapka pod kask
  • ciepłe buty do jazdy konnej, np. termobuty
  • ogrzewacze do rąk i nóg (ciepło chemiczne)
  • rozgrzewające napitki, np. ze strefy bezcłowej
  • opcjonalnie: gotówka na własne wydatki (NOK)